Over mij

Mijn foto
Gezellig dat je er bent! Ik ben Monique en woon samen met mijn lieve vriend Marcel in een schattig dijkhuisje. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn. O.a. in de tuin, fotograferen, cadeautjes maken; kaarten, cadeaumandjes, kraamcadeautjes..etc. Zoals de meeste vast weten kost een blog vullen met tekst en foto's aardig wat tijd. Ik doe mijn best om zo actief mogelijk te blijven op mijn blogs, zodat jullie volop mee kunnen genieten van mijn creaties. Ik krijg veel leuke reacties op mijn creaties en mede hierom ben ik mijn blog begonnen. Ben jij niet in de gelegenheid iets te maken of op zoek naar een origineel cadeautje voor jouwzelf of om weg te geven, kom dan neuzen op mijn blog. Wie weet doe jij inspiratie op of vindt je het leuk als ik iets voor jou maak. Je kunt een berichtje achter laten op mijn blog of via mijn e-mail: creatiesvanmonique@live.nl Kortom reden genoeg om nog eens te komen kijken op mijn blog! Tot ziens! Monique P.s. heb je mijn blog bewust-smikkelen al gezien? Alle recepten zijn met verantwoorde ingrediënten.

dinsdag 24 februari 2015

Speltmuffin

Hier het recept voor "verantwoorde" lekkere speltmuffins, allereerst de crumble versie.

Deze maak je met speltmeel, je krijg geen glad beslag..maar deze blijft beetje crumble, dit komt omdat je met speltmeel werkt. De smaak doet niet ten onder, maar kan wel een voorkeur zijn.

Wat heb je nodig:

250 gr speltmeel
110 ml volle yoghurt (deze gebruik ik ter vervanging van melk, je kunt ook melk kiezen)
130 ml kokosolie (gesmolten)
2 theelepels wijsteen (dit is de gezonde versie van bakpoeder, je kunt ook bakpoeder kiezen)
1 eetlepel agavesiroop (of je kunt kiezen voor appelstroop)
1/4 theelepel kokosbloemsuiker (deze gebruik je bv door de appelstukjes)
1 theelepel kaneel (of 1/4 theelepel stevia)
Voor de vulling kun je zelf kiezen wat je wilt...bv noten, appelstukjes, cranberrys...etc..gewoon wat jij lekker vind, kies je voor chocolade neem dan de echte cacaopoeder of pure chocolade min 70% cacao. Uiteraard mag je ook iets anders qua choco kiezen, maar dat is jouw keuze...want dit zou zomaar kunnen betekenen dat het woord "verantwoorde" wegvalt.

Ik gebruik altijd twee kommen, één voor de droge ingrediënten en één voor de natte ingrediënten.

Verwarm de oven voor op 160 graden hete lucht. (of te wel 180 graden elektrisch)

Kom 1: volle yoghurt, kokosolie, agavesiroop.
Kom 2: speltmeel, wijsteenpoeder, kaneel.
De suiker gebruik ik over mijn appelstukjes (mocht ik die in de muffin willen) geen appel, dan ook geen extra suiker.

Meng zowel alle ingrediënten van kom 1 door elkaar en ook van kom 2 door elkaar, dan voeg je kom 1 voorzichtig toe aan kom 2, met de spatel hussel je alles voorzichtig door elkaar heen. Hoe minder spatelen...hoe luchtiger het beslag. Dan voorzichtig de vulling er door heen spatelen. Hierna in de vorm.

Dit recept is voor ongeveer 10 muffins, ligt er beetje aan hoe vol je de vormpjes doet.

De muffins gaan 20 minuten in de oven, hierna kun je met een sateprikker kijken of ze gaar zijn, prik deze in een willekeurige muffin, komt de prikker er weer schoon uit, dan zijn ze gaar. Deze muffins blijven altijd wat vochtiger dan de muffins van een kant en klare mix.

Smikkel ze!


De muffins die je met speltbloem maakt komen qua bereiding helemaal overeen met bovenstaand recept, alleen je gebruikt wat andere verhoudingen en  andere ingrediënten:

Wat heb je nodig voor een speltbloem muffin?

Kom 1:
150 gram speltbloem + flinke theelepel wijsteenpoeder.
40 gram kokosbloemsuiker
Kom 2:
110 ml volle yoghurt
1 ei
50 gr kokosolie (gesmolten)
theelepel honing

Deze muffins gaan voor 20 a 25 minuten in een voorverwarmde oven op 200graden (hete lucht).

uiteraard zijn de zoete ingedrienten te vervangen voor andere zoete...denk hier bv aan dadels of abrikozen...ik moet zelf nog uitvinden hoeveel je dan hiervan nodig hebt, zodra ik dit weet, laat ik het jullie weten!
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Pageviews vorige maand